imagem

Freitas-Jesus, J.V., Rodrigues, L. & Surita, F.G. The experience of women infected by the COVID-19 during pregnancy in Brazil: a qualitative study protocol. Reprod Health 17108 (2020). https://doi.org/10.1186/s12978-020-00958-z

Background: The Coronavirus disease (COVID-19) is highly infectious, with the recent World Health Organization decree confirming a global public health emergency. The outcomes related to maternal and fetal health among pregnant women infected with the virus are still poorly understood. The world population has been waiting for answers and remains constantly alert about the pandemic’s progress. It is not yet known what impact this pandemic experience will have on the population’s mental health, especially pregnant women. Method: We aim to understand and discuss the experiences of women who were infected by COVID-19 during pregnancy, in relation to the illness process, community relations, and social media influences. This is a qualitative study in which we will interview women who were infected by COVID-19 during pregnancy and received medical care from a tertiary university hospital specializing in women’s health in Brazil. We will use the techniques of Semi-Directed Interviews of Open and In-depth Questions, socio-demographic and health data sheets, and Field Diaries. We will use purposive sampling and the criterion of theoretical saturation for its construction. The interviews will be conducted by phone or video call, with audio recorded for later transcription. The treatment of the data will be completed through Thematic Analysis and discussed in light of the Health Psychology framework, with the production of categories that answer the proposed research questions. Discussion: It is expected that the results contribute to the understanding about the demands that come to the health professional of women infected by COVID-19 during pregnancy in a pandemic situation.

Resumo em Português (Portuguese abstract)

Introdução: A doença causada pelo coronavírus (COVID-19) é altamente infecciosa, com a recente declaração da Organização Mundial de Saúde confirmando emergência global de saúde pública. Os desfechos relacionados a saúde materno-fetal entre gestantes infectadas pelo vírus ainda são pouco conhecidos. A população mundial tem aguardado respostas e se mantém constantemente em alerta sobre o progresso da pandemia. Ainda não se sabe qual será o impacto da experiência da pandemia sobre a saúde mental da população, especialmente entre mulheres grávidas. Método: O objetivo deste estudo é compreender e discutir as experiências de mulheres infectadas pelo COVID-19 durante a gravidez, em relação ao processo de adoecimento, às relações comunitárias e a influência de mídias sociais. Este é um estudo qualitativo em que serão entrevistadas mulheres infectadas pelo COVID-19 durante a gestação, atendidas em um hospital universitário terciário especializado em saúde da mulher no Brasil. Serão usadas as técnicas de Entrevistas Semi-Dirigidas de Perguntas Abertas em Profundidade, ficha de dados sociodemográficos e de saúde e diários de campo. A amostra será selecionada intencionalmente, usando o critério de saturação teórica para a sua construção. As entrevistas serão conduzidas por telefone ou videoconferência, com áudio gravado para posterior transcrição. O tratamento dos dados seguirá a Análise Temática e os resultados serão discutidos sob conceitos de Psicologia da Saúde, com a produção de categorias que respondam as questões de pesquisa propostas. Discussão: Espera-se que os resultados contribuam para a compreensão de demandas emergentes entre profissionais de saúde para mulheres infectadas pelo COVID-19 durante a gestação em situação de pandemia.